fredag 16 januari 2009

Omslag

Först var det - 17 grader, sedan slog det om och gick upp till + 6. Nu är vi tillbaka på - 15. Det är tvära kast kan man lugnt säga. Är det en effekt av förändrat klimat, eller är det bara naturliga skiftningar. Med moln och kraftig vind kommer värmen. Vid högtryck och vindstilla ökar utstrålningen och det blir kallt.

Den här bilden tog jag vid förra omslaget.

***************************
Jag har precist läst ut Ian Rankins I de dödas namn. Kommissarie John Rebus bevistar sin yngre bror Mickeys begravning. Rebus är en man med stort musikintresse. Det är mycket av den varan vi kallar gubbrock, Rebus hör ju till den generationen. Han minns nu den musik han och brodern lyssnade på. Det är mycket the Who, bl a Quadrophenia gruppens andra popopera. Kollegan Siobhan Clarke bidrar med lite nyare tongångar som Elbow från Manchester. Det blev ett soundtrack av alla låtdroppar.

Rebus drickande håller hög kvalitet. Han dricker India Pale Ale (IPA), Laphroig med hög ålder och Dewars blended whisky. Kvantiteten är dock väldigt överdriven. Dagen efter dricker Rebus Irn Bru, Skottlands svar på Coke.

Det är G8-möte i Edinburgh. Världens politiska toppar samlas i Rebus hemstad för att diskutera ekonomi och handel. Massiva demonstrationer hejdas av ett stort polisuppbåd hopsamlat från hela landets polisdistrikt. Torsdagen den 7 juli inträffar något som får polismännen från London att återvända till sin hemstad.

Torsdagen den 7 juli 2005 befinner jag mig på flygplatsen i Lamezia Therme. Familjen är på väg hem från en veckas sol och bad i Kalabrien. Plötsligt hör jag i högtalarna; "Mr B, please contact the airport police." Jag letar på poliskontoret, där en uniformerad polis på staplande engelska ber mig följa med. Fru och barn ser mig försvinna ut från flygplatsen. Vi går ner i flygplatsens undre regioner. Där i en tunna av stål vilar familjens ena resväska. En kvinnlig polis pekar med sin plasthandskebeklädda hand på väskan och ber mig öppna. Flygplatsens röntgen har upptäckt någon mystisk vätska. Är det sprängdeg eller nitroglycerin? Jag öppnar väskan och bland våra kläder finner jag en slarvigt förpackad flaska med solskydd som börjat läcka. Jag snor in den i dubbla plastpåsar, torkar upp det som läckt ut och tillåts återvända till min familj. När vi kommer hem till Arlanda kan jag läsa om terorrdåden i Londons tunnelbana.

Javisstja. Kommissarie John Rebus och hans kollega Siobhan Clarke löser även fyra mord. Dock utan att kunna få mördaren dömd. Resten får ni läsa er till själva.

******************************
Oktoberfestbier smakar faktiskt väldigt bra även i januari månad. Paulaner artikelnummer 11330, 20,50 för 50 cl.

******************************
Till sist vill jag bara tala om att det blev inga clementiner vid dagens upphandling på ICA. Det stod visserligen clementiner från Spanien på hyllkanten, men på clementinernas klisterlapp stod det Jaffa.

Inga kommentarer: