torsdag 22 november 2007

Filateli och Budapest broar

På den tiden det begav sig var frimärkssamlande en av mina hobbies.
Det var som ni förstår för ett antal decennium sedan. I dag finns det
väl inga barn och ungdomar som har sådana hobbies.

Vi var ett antal grabbar som under ledning av vår slöjdlärare startade
en frimärksklubb. Detta skedde inom ramen för ortens IOGT-loge.
Det här med nykterhet var dock inget som talades om. Det var mer en
slump att det var en nykterhetsförening som höll i trådarna. Det
kunde lika gärna ha varit någon frikyrka eller Unga Örnar. Huvud-
saken var att någon ordnade aktiviteter även för de som inte var
sportintresserade.

Vi lärde oss en massa om frimärken och hur de skulle förvaras. Vi
köpte frimärken från en engelsk postorderfirma, Bridgenorth Stamp
Co Ltd. Vi fick ett litet häfte med frimärken där vi kunde välja ut det
vi ville ha. Betalning gjordes med postfriska svenska märken som
skickades med häftet tillbaka till England.

Det blev väldigt populärt med ryska frimärken. Ryssland blev snabbt upptaget som samlarland. Noyta CCCP läste vi de kyrilliska bokstäverna, som egentligen skulle uttydas Posta SSSR. De var stora och färgrika märken med motiv bl a från rymden. Hunden Laika och Gagarin. Det fanns även ett märke med den första kvinnliga kosmonauten som jag nu glömt namnet på.

Jag måste hitta på någon egen nisch och det blev Ungern, Magyar Posta. Det var så det startade mitt intresse för detta land. Eller om det startade med den ungdomsbok om Ungernrevolten som jag läste vid den här tiden. Jag tror att det var Sven Ingvar som skrev den, författaren till böckerna om Bill Brandon. Jag minns inte vilket som kom först.

Det här blev ju en väldigt bra inledning till det jag egentligen tänkte skriva om här. Budapest broar. Från norr till söder. Broarna som binder i hop staden. Pest på den flacka östra sidan av Donau. Budas kullar på västsidan, och så Obuda den äldsta delen som ligger norr om Buda. Fortsättning följer.

Inga kommentarer: