
Det finns förmodligen flera orsaker till det här intresset. En längtan tillbaka till en tid då vi gick igenom en mycket snabb utveckling och då inget verkade omöjligt. Bilen innebar en helt ny frihet och det byggdes upp en ny värld kring bilåkandet.
Om bilismens guldålder handlar tidskriften Riksettan. Tidskriften kommer ut med 2 nr/år, och det här är nr 2/2008, som jag ramlade på sist jag var på Konsum och handlade. Då hade jag inte sett den sedan nr 1/2005, som handlade om just Riksettan. Det visade sig att den kommit ut regelbundet sedan dess.
Jag är inte så särskilt intresserad av bilar. Jag vill att de skall starta och stanna, när jag vill starta eller stanna och dessemellan skall de rulla på utan krångel. Det skulle förmodligen se väldigt lustigt ut om man kom och cruisade i en relativt ny Toyota. Riksettan handlar dock inte så mycket om bilar i sig, utan om det samhälle som byggdes upp kring våra bilvägar. Den handlar om historien bakom de minnesmärken som finns i form av gamla motell, bensinmackar och raggarfik. Och historia är något som intresserar mig.
I nr 2/2008 K-märker Riksettan en del av det som en gång var riksväg 13 mellan Stockholm och Sundsvall. Vi får följa med på en resa på denna gamla vägsträckningen vid sidan av dagens motorväg. K-spanaren Göran Willis rapporterar från en klassik vägsträckning vid Grossglockner i Österrike. Vi kan läsa ett utdrag ur Ernst Brunners bok Vallmobadet, där han beskriver när hans pappa Leopold skaffade en Volkswagen Kleinbus, som familjen sedan skulle turnera med i Europa. Det finns ett bildreportage från en bilresa till Mellanöstern som ett ungt par gjorde i en VW-bubbla 1956.
Vi får även träffa tidsresenären Jan Jörnmark, som skrivit två böcker om övergivna platser. Jörnmark är docent i ekonomisk historia, och har skrivit flera böcker om globaliseringen. Under en semesteresa i sin barndoms Värmland fick han en väldigt konkret bild av vad som skett som en följd av den ekonomiska utvecklingen. De små industrisamhällen som han besökt på skolresor under uppväxten hade helt ändrat karaktär. Slitna samhällen med övergivna industribyggnader. Det blev starten på hans nya intresse att fotografera och dokumentera platser som övergivits, men som en gång stått för förnyelse och framsteg. Det har som sagt resulterat i två böcker, den senaste kom ut så sent som i september i år. Jörnmark har även en hemsida där han publicerar sina foton med beskrivningar. Surfa in på www.jornmark.se. Det gjorde jag och blev kvar en god stund.
1 kommentar:
Jörnmark är kung!
Skicka en kommentar