torsdag 16 oktober 2008

Öl i skördetid

Det är skördetid, vilket påverkar matlagningen. Häromveckan var det rödbetssoppa. Nu i veckan har vi lagat palsternacksgratäng. Jag lurar på att göra en gulasch i helgen. I en sådan duger det inte med färskpotatis. Det skall helst vara en mjölig sort, som t ex King Edward. Då reder sig soppan till den konsistens som en äkta gulasch skall ha.

Till god mat krävs det även god dryck. Ett glas rött vin kan vara passande, men jag är mer en ölmänniska än vinälskare. Ett av de öl som Aftonbladet föreslår till maten nu i skördetid är Spaten. Det är ett tyskt öl från München, som jag själv provat och som skulle passa till gulaschen. Ljust av pilsnertyp, fylligt och med en lätt beska. Artikelnummer 11133 på Systembolaget, 19,50 kr för 50 cl.

Det finns annars vid den här tiden en mängd öl av liknande sort, Oktoberfestbier. Spaten Breueri har givetvis ett sådant i sitt sortiment. Gott men den Münchener Hell som föreslås ovan är snäppet bättre. Hofbräu Oktoberfestbier är en annan öl som jag provat och funnit välsmakande. Artikelnummer 11346, och 18,50 kr för 50 cl.

Förra året vid den här tiden skrev jag om Oppigårds Slåtteröl. Det är en ljus lager av samma typ som ovan. I år verkar det som Oppigårds satsar på andra produkter. Slåtterölen finns inte att tillgå på mitt bolag. Bryggeriet statsar t ex på en starkporter lanserad 1 oktober. Stout är dock inte my cup of tea so to speak, så den står jag över.

Halvarsson skriver i dag på sin blogg om att leva nyktert. Han har just läst Benny Haags bok Makt, mod och motstånd och tycker att alla bör läsa den. Alkohol är något som väcker känslor, och det är ju inte att undra på. Alkoholen har bidragit till mycken skada, och jag tror att alla bör granska sitt sätt att hantera alkohol regelbundet. Leder bruket till skada för en själv och ens omgivning skall man givetvis bryta den vanan. Halvarsson lever sedan nio år helt nykter och kallar sig numera nykterist. Heder och respekt åt ett sådant beslut.

För egen del betraktar jag mig som en måttfull alkoholkonsument. Jag väljer hellre kvalitet än kvantitet, och dricker för att jag tycker det är gott, inte för att bli påverkad. De negativa följder som jag upplever har med vikt att göra. Öl är inte kalorifritt. Den avigsidan försöker jag bota med motion.

Inga kommentarer: