söndag 28 september 2008

Höst i landet

Hösten har lyst i all sin färgprakt i helgen. Gula, orangea, och röda löv börjar singla mot marken i blåsten. Hösttid är även skördetid. Vid förra helgens firande av moderns 80-årsdag skickade fadern med både rödbetor, palsternackor och äpplen från den egna trädgården. 84 år gammal håller han fortfarande sin trädgård i full produktion. Jag hoppas att lite av de goda generna även gått i arv till nästa generation.

Rödbetor innebär borstj. Det blev söndagens måltid för familjens vuxna. Barnen har ännu inte lärt sig uppskatta sådana här delikatesser, så det fick bli hamburgare för deras del. Jag har tidigare gett receptet på den här läckerheten.

**********************
Det blev en promenad i skogen på söndagen. Utsikten över Bispbergs klack var betagande.Solen lyste över skog och åkrar i sluttningarna. Skidklubben hade slagit gräs och röjt undan nedfallna grenar och kvistar på 5 km-slingan. Jag hoppas på mer snö den här vintern. Det hann bli februari innan jag och D fick vår första och enda skidtur förra vintern.

**********************
Sista handen las på saneringen av vår vattenskada i krypgrunden. Avloppsrören är nu ordentligt upphängda i grundens tak. Rören är även isolerade för att klara vintertemperatur och ingången till grunden är tillbommad för nyfikna katter. Det blev även lite rensning i trädgården. Blomkrukor tömdes på innehåll, och skräp kördes bort. Dahliorna fick dock stå kvar. Det är inte så mycket kvar av blomster och dahliorna är fortfarande prunkande. Än har frosten uteblivit.

**********************
På lördagen blev det en tur till Gävle. Svärfar, 82 år, har köpt ny dator och behövde en hjälpande hand. Han vill ut på internet för att se vad som händer i omvärlden. En riktig värstinglaptop hade han dragit till med. Mer krut i den än i min stationära. Det blev lite support med att tillverka en återställnings-dvd och installation av program.

**********************
Halvarsson verkar ha återfått lusten att blogga. Det har dumpit ned både läs- och lyssningstips på Halvars huvudsaker. Jag hoppas att det fortsätter på den vägen.
Robert på Södermalm skriver om längtan ut till ledighet och semester. Även jag kan känna en sådan längtan nu när vintersäsongen står för dörren. Jag vill planera, läsa om blivande resmål. En karta över Portugal ligger framför mig kvarglömd vid datorn. Jag tror att även hustrun drömmer om nästa sommars resa. Innan dess är en weekendresa till Prag inplanerad någon gång i april - maj.
Peter Englund meddelar att boken om första världskriget nu är klar. Den läggs till önskelistan inför kommande bemärkelsedag. Där finns även nya skivor med Hello Saferide och Bo Kaspers Orkester.

Inga kommentarer: