tisdag 11 september 2007

Borsjtj

Hösten tar ett allt starkare grepp om väderleken. Trots enstaka dagar med återfall i värme är trenden klar. Det finns de som hyllar hösten. Luften blir så hööög. Jag bara fryser. Visst är scenariot för klimatförändringar oroande, men jag kan se vissa fördelar. Jag vill ha sommarvärme året om.

Man måste dock gilla läget, och göra det bästa av situationen. September är skördetid och då finns det rödbetor i grönsaksdiskarna. Det är tid för borsjtj. Den klassiska ryska soppan. Det här receptet brukar jag använda.


Ingredienser:
5 hg nötkött, det skall vara kokkött
1 ½ l köttbuljong, vatten plus två tärningar (det skall vara mustigt)
5 rödbetor
1 stor gul lök
2 morötter
1 klyfta vitkål
2 vitlöksklyftor
2 tsk fransk örtkrydda
salt
1 msk vinäger
smör
persilja

Skär köttet i tärningar och låt koka i buljongen c:a 45 minuter. Skala rödbetor, lök och morötter. Strimla alla grönsaker utom en rödbeta som sparas. Jag brukar använda matberedare, grövsta bladet. Fräs strimlorna i smör utan att det tar färg. Blanda i grönsakerna i köttet och buljongen.
Tillsätt vitlök, franska örter och salt. Smaka dig fram till rätt styrka. Låt soppan småkoka under lock till allt är mjukt. Det tar c:a 30 minuter. Råriv den sista rödbeta när 5 minuter återstår, det ger en soppan en härlig djupröd färg. Smaksätt med vinäger och strö över hackad persilja. Servera med en klick creme fraiche. Det är väl det närmaste smetana vi kan åstadkomma.

I skördetider smakar en Oppigårds Slåtteröl bra till denna mustiga soppa.

Inga kommentarer: