måndag 4 februari 2008

Osso Buco en variant

Osso Buco betyder hål i benet och maträtten skall tillagas på kalvlägg. Det gjorde inte jag. Jag använde dock receptet för att göra en köttgryta på högrev.
Grönsaksröran blir en underbar sås när den kokat ihop.

Osso Buco är en maträtt från norra Italien, trakten runt Milano.

Ingredienser

C:a 1 kg kokkött skuret i 3 x 3 cm bitar
1 bit rotselleri
1 palsternacka
2 morötter
1 gul lök
1 äpple
5 dl krossad tomat
1 1/2 dl vitt vin eller vitt matlagningsvin
2 buljongtärningar (grönsaksbuljong)
Rosmarin
Salt
Svartpeppar
Olivolja

Skär grönsakerna och äpplet i tärningar. Då den här grytan kokar längre än originalet behöver den inte hackas så fint. Bryn köttet i stekpanna och lägg åt sidan. Fräs grönsakerna i en stekgryta i olivoljan. Häll efter ett tag över vinet och de krossade tomaterna. Smula i buljongtärningarna och se till att de löses upp. Smaka av med rosmarin, salt och svartpeppar. Lägg i köttet. Låt koka c:a två timmar, och servera med tagliatelle.

Helst skall man väl dricka något gott italiensk vin till denna rätt, t ex en Montepulciano. Då det var söndag middag blev det dock vatten från Badelundaåsen.

*********************
Den här helgen var det vinter. Äntligen. Jag hade börjat misströsta att jag skulle få ta ut skidorna för vädring den här s k vintern. Det har varit en väldigt lång och krävande höst ända in i januari.
Men så kom den då, den härliga snön. Skidklubben hade spårat och jag och D fick ge oss ut på 5 km-spåret. Tråkigt nog upptäcker jag när jag vaknar på måndagen att det åter är plusgrader. Hoppas på kyla så att vi får behålla våra vita vidder.

**********************
Jag har den här hånfulla låten i podden för tillfället. Elvis Costello:

Welcome to the workin' week.
Oh I know it don't thrill you, I hope it don't kill you.
Welcome to the workin' week.
You gotta do it till you're through it so you better get to it

Inga kommentarer: