tisdag 19 februari 2008

Allt om whisky

Det nya numret, årets första, av livsnjutartidningen Allt om Whisky låg i brevlådan när vi kom hem från helgens kusinträff i Karlsborg. Det är som vanligt ett späckat nummer med nyheter om både whisky och öl.

De destillerier som tidningen besökt den här gången är Benromach, som även testas i 6 versioner av tidningens testpanel, samt The Dalmore och Glenfarclas. The Dalmores tolvåring kan f ö starkt rekommenderas.

Bland ölnyheterna är det mycket svartöl, stout. Det är en ölsort som inte hör till mina favoriter. Däremot ser jag fram mot en provning av det belgiska benedektinerölet Maredsous. Detta kommer från april att ingå i det ordinarie sortimentet. Artikelnummer 1511 och priset blir 15,40 för 33 cl för denna munkdryck från Namur.

Ytterligare en nyhet på systembolaget som kommer i april är Brewdog Punk IPA från ett nystartat microbryggeri i Fraserbourg, Skottland. Artikelnr 1515, och priset blir 18,40 för 33 cl.

I ett resereportage från Islay berättas om 8 svenska fatdårar som besökt sitt eget fat, 240 liter Port Charlotte som inköpts från Bruichladdich Distillery.

Lite nördig är man väl när man inte bara avsmakar utan även läser om dryckerna och dess tillkomst. Jag känner dock att jag ligger i lä bakom de större fantasterna. Det är då inte bara fatdårar jag tänker på. Det finns ett exklusivt sällskap på 24 personer, varav en svensk, som bildat sällskapet Malt Maniacs. De har sedan 1995 en webbsajt där de bl a presenterar sin provningar. Över 10 000 olika slags whisky har hittills avsmakats. På sidan finns även en nybörjarskola i 8 kapitel. Noggrant men med mycket humor vägleds här nybörjaren in i maltwhiskyns mystiska värld.

Mitt eget förråd är för tillfället något tunnt. Caol Ila 12 yo, Bowmore Mariner 15 yo, och en Glennfiddich Ancient Reserve 18 yo är de godingar jag alternerar mellan för tillfället.

Inga kommentarer: