måndag 26 september 2011

Oktoberfest part II

Tidig höst då är det dags att avsluta sommarölsdrickandet. Jag brukar ju som jag tidigare skrivit om föredra ljus lager sommartid och lite mörkare ale på vintern. Nu har väl detta blivit mer en huvudregel med lite undantag. Det står en hel låda Holba och väntar på att bli utdrucken så lite tjeckiskt skall det dock bli i vinter också.

En lämplig avslutning på den ljusa lagern innan vi går in i winteraleland skulle kunna vara en djupdykning i oktoberfestölen. Den släpptes ju 1 september och det har blivit några provsmakningar sedan dess. Den lokala dalavarianten har jag skrivit om tidigare, men som jag skrev där, den är mer en tjeckisk pilsner än en münchener hell eller märzener som den speciella oktoberfestvarianten kallas då den bryggs i mars och lagras över sommaren för att konsumera i oktober.

För det är ju så jag vill ha den. En münchener hell är en fyllig öl som påminner om pilsnern, men som är sötare och lite mindre besk. Det finns ett antal av den sorten att välja på. Löwenbräu är tillbaka efter några års frånvaro. Hofbräu, Paulaner och Spaten är några pålitliga varianter, men det är nog den på bilden som jag sätter i första rummet.

Weltenburger Klosterbrauerei är världen äldsta klosterbryggeri och har ett antal titlar i sitt sortiment. Det finns dunkel und hell, weissbier både dunkla och hella, en pils och en wintertraum som enbart säljs under wintersäsongen. Och så detta Festbier som säljs under oktoberfestsäsongen. På Systembolaget finns Festbieren i det ordinarie sortimentet med nr 11290, 23,10 för 50 cl. Övriga Weltenburgare finns att tillgå i beställningssortimentet för de som bor i Skåne. En lite konstig avgränsning som kanske kan förklaras av att den distribueras av Österlenbryggarna.

Som oktoberöl lanseras även ett knippe andra öl som jag inte betraktar som traditionella oktoberfestöl. Danska Herslev brygghus lanserar en oktober bock med en alkoholstyrka på 7,5 %. En god kraftig öl men egentligen inte oktoberfestöl. Det amerikanska bryggeriet Flying Dog presenterar ett öl som kallas Märzen och heter Dogtoberfest. Även det är ett välsmakande öl med både fyllighet och beska, men inte vad jag kallar oktoberfestöl. Det finns ytterligare några som jag inte provat. Gotlands bryggeri har sin Red October, Samuel Adams sin Octoberfest, och Sigtuna Brygghus sin Black October som är en svart lager.

Inga kommentarer: