söndag 8 februari 2009

Jag - en familjefotograf

Jag har en tid gått och trånat efter en digital spegelreflexkamera. Den kompakt, Nikon Coolpix 4300, som jag köpte för fem år sedan är visserligen en alldeles utmärkt kompakt, men jag vill ju göra mer.

Det är Nikon jag spanat på. Nikon har modeller i olika prisklasser och för olika behov. För proffsen finns t ex modellen D300 för drygt 13.000 upp till modellen D3 för drygt 70.000. Då talar vi enbart om kamerahus. Lite långt utanför både behov och plånbok hos undertecknad. Den nivån överlåter jag åt Zigne och Silverfisken. De har förresten båda fastnat för Canons nya EOS 5D Mark II.

I nästa nivå som beskrivs som hobbyfotografens återfinns modeller som D90. Runt 10.000 kr får man punga ut med beroende på optik. Den nivån trodde jag att jag skulle landa på tills jag jämförde med nästa nivå - familjekamerorna. Här återfinns modellerna D40 och D60. Efter att ha granskat prestanda ställt i relation till de egna färdigheterna har jag kommit fram till att jag definitivt är en familjefotograf.

Det blev ett D60 kit med två zoomar. En 18 - 55 och en 55 - 200. Båda med skakreduktion. 7.000 kr fattigare testas nu den nya utrustningen i vinterfotografering. Utrustningen bör tillgodose mina behov inom överskådlig tid.

Inga kommentarer: