lördag 31 januari 2009

Ingemar Johanson



Ingemar Johansson har avlidit. Vår gamle tungviktshjälte. Mången åldrad man talar gärna om den där magiska natten då de satt med örat klistrat vid radion och följde utsändningen från Madison Garden 1959. Jag var själv fem år då så jag minns inget av detta. Episoden finns bl a med i filmen/boken Mitt liv som hund där filmens Ingemar följer utsändningen.

Det skojades gärna om Ingemars begåvning. Hans sävliga tal bidrog säkert till att han betraktades som lite trögtänkt. Senare tiders intervjuer har visat att det fanns en hel del tankar bakom pannbenet.

En historia som var populär under min uppväxt gick som följer; Ingemar intervjuades i samband med en gala i Madison Garden. Han säger att att han blivit erbjuden en tredjedel av intäkterna, men det tyckte han var för lite. Han ville ha minst en fjärdedel. Säkerligen illvilligt förtal.

Filmen ovan är en reklamfilm för "mitt" gamla företag Monark. Den hittade jag hos stationsvakt.

Inga kommentarer: