tisdag 9 december 2008

Möbelhandlarens dotter

Det blev rekordsnabb leverans av TV-serien Möbelhandlarens dotter. I går morse knappade jag i beställningen per SMS, och i dag på morgonen låg DVD-boxen tillsammans med dagens tidning i brevlådan.

Möbelhandlarens dotter är sjätte och sista i serien med Lassgård-filmer som Dalarnas Tidningar säljer till sina prenumeranter. För 69 kr får man hela serien om 7 avsnitt. Jag missade flera avsnitt, men de jag såg gjorde mig så intresserad att jag ändå tänkt köpa den. Med ett sådant fyndpris fanns ingen tvekan.

Serien handlar om den ambulerande möbelhandlaren Frank Tidman (Jakob Eklund) som på en av sina affärsresor tar med sig sin 16-åriga dotter Sanna (Sofia Pekkari). Han tycker de behöver träffas mer än varannan helg och lära känna varandra. Det blir en resa i tid och rum där pappa förmedlar familjen Tidmans historia till sin dotter. I återblickar tar Frank med oss till sin barndom där vi får träffa hans far (Rolf Lassgård) och mor (Lia Boysen). Lassgård gör som vanligt en mycket stark rollprestation.

TV-serien kryddas med natursköna bilder av ett Norrländskt landskap, samt av en lyckad produktplacering av Sveriges säkraste bil. 7 avsnitt om 60 minuter vardera. Julhelgen är intecknad.

Inga kommentarer: