tisdag 30 december 2008

12 kvinnor

Det blev ju bara gubbar när jag så där i all hast skulle plocka fram 12 låtar. Det fanns och finns ju även kvinnor som presterat högtidsstunder i musikvärlden. Jag får därför be om ursäkt och komplettera med den här listan.






12 kvinnor

1. The Birds and the Bees - Alma Cogan. Hade jag den här på mitt första blandband? Det är troligt men jag minns inte.

2. Always Something There to Remind Me - Sandie Shaw. Sandie Shaw som barfota vann Eurovision Song Contest med Puppet on a String var ett av de kvinnliga inslagen i brittpopen som härjade på listorna i slutet av 60 - talet.

3. Son of a Preacher Man - Aretha Franklin. Queen of Soul måste givetvis vara med på den här listan.

4. You Can't Hurry Love - Supremes. Tre kvinnor på ett bräde. Diana Ross, Mary Wilson, och Florence Ballard var den urspungliga besättningen i detta Tamla Motown-gäng. Diana Ross bröt sig ur för att göra solokarriär redan 1969.

5. Proud Mary - Tina Turner. Rock-mormor har dykt upp med jämna mellanrum på skivtallrikarna i det här huset. Här med en CCR-klassiker.

6. The Heat is On - Agneta Fältskog. Ett solonummer från efter ABBA-tiden. Under ABBA:s storhetstid lyssnade jag mest på progg, men när den här kom kunde jag sänka mig till att lyssna på sådan här kommersiell musik.

7. Forårsdag - Anne Linnet. En av flera ljuvliga danskor som jag lyssnat på. Här med en vårsång.

8. Pearl's a Singer - Elkie Brooks. Sångerskan från Vinegar Joe som blivit mer berömd som soloartist.

9. Luka - Suzanne Vega. En singer-songwriter från 80-talet som jag blev bekant med via MTV.

10. Magneter - Anne Dorte Michelsen. Ännu en danska som min svåger tipsade om någon gång på 80-talet.

11. Beast of Burden - Bette Midler. Bettan sjunger Stones och hon gör det bra.

12. A Woman Left Lonely - Janis Joplin. En ensam kvinna som levde ett självförbrännande liv. Mer berömd efter sin död, bl a genom filmen The Rose där Bette Midler spelar huvudrollen och sjunger ledmotivet.

Det finns ytterligare damer som inte fick plats här ovan. Queen Ida, Sofia Karlsson, Sissel Kyrkjebö, och Jennifer Rush för att nämna några.

Inga kommentarer: