måndag 13 augusti 2007

Live in Dublin

Under min semester har jag oräkneliga gånger lyssnat på dubbel-CD:n. I bilen, i podden och på på stereon. I går såg jag på den medföljande DVD:n med alla 23 låtarna.

Artisten behöver inte puffas för. Han är ju välkänd sedan 35 år. Men jag blir så glad när jag hör på den här musiken. Den spritter av liv. Bandet har så kul när de spelar, och de är otroligt sampelta. Låtar ur Seegersessionalbumet varvas med gamla Springsteenlåtar från bl a Nebraskaalbumet.

Min favorit är Open all Night från Asbury Parkalbumet, det första som kom 1972. Den här versionen har ett våldsamt jazztempo, och scatsång som får mig att tänka på Swedanes.

Det här är nog det bästa som Bossen producerat det senaste decenniet. Det ryktas om ett kommande album med E-streetband. Det skall mycket till för att överträffa spelglädjen i 18-mannabandet Sessions Band.

I den här låten börjar Bruce ensam på scen med akustisk gitarr. Scenen är möklagd och bandet smyger in bakom honom. One two three four och sedan exploderar det i Growin up.

http://www.youtube.com/watch?v=n2mAJKToZSQ

1 kommentar:

Anonym sa...

Min favorit här är Blinded By The Light i en sprudlande ska-version. Men det mesta är väldigt bra, fyllt av spelglädje.