tisdag 28 oktober 2008

Cykelfabriken

Mitt första riktiga jobb efter gymnasieskolan var på Monarks cykelfabrik i Varberg. Jag var skoltrött och hade vid den tidpunkten inga planer på vidare studier. Som nyanställd fick jag till att börja med hoppa runt på olika arbetsplatser. Jag var i slutmonteringen där styren och sadlar sattes fast, och de sista justeringarna inför paketering och leverans gjordes. Jag var ett tag vid chromanläggningen där detaljer förkromades i ett elektrolysbad. Jag gjorde även kortare inhopp i lagret och vid en stansningsmaskin. Efter den på den tiden obligatoriska tjänstgöringen i rikets försvar återvände jag till cykelfabriken och fick då en fast arbetsplats på fälg och skärmavdelningen. Jag polerade rostfria och lättmetallskärmar vid en automatmaskin. Ett arbete som efter dryga året kändes färdigprovat. Nya äventyr väntade i storstaden Göteborg, men det är en annan historia.

När jag var cykelarbetare i början av 70-talet, fanns drygt 1 000 anställda i företaget. Alla delar till cykeln tillverkades av MCB-koncernen. Jag tror det var två detaljer som importerades. Växelnav från tyska Sachs, och cykelkedjor från Ryssland. Allt annat gjordes på plats, eller på andra delar av koncernen som Värnamo gummifabrik. Vevpartier smiddes, ramar svetsades och lackerades, kedjeskydd stansades och bockades.

I dag har fabriken 70 personer anställda, och 30 personer ytterligare tas in vid toppar i produktionen. Jag hittade på det här reportaget i Hallands Nyheters web-TV. Tidningens reporter Johan Blomqvist gör en dags prao på fabriken. Det finns fortfarande kvar en tillverkning, även om det nu är mest montering av importerade delar. Jag ser att hjultillverkningen fortfarande är ett kvinnojobb. Det krävs en kvinnas flinka händer för att snabbt få ekrarna på plats.

På sätt och vis är utvecklingen en återgång till hur det startade när Birger Svensson monterade cyklar av inköpta delar i sin lanthandel i Gödestad. Birger Svensson var en sann entreprenör och företagets utveckling är svensk industrihistoria. Ny leds företaget av en annan entreprenör Salvatore Grimaldi , en person med en levnadshistoria som påminner om Birger Svenssons.

Själv kör jag givetvis med firmans cykelmärke, dock inte en Monark. Märket Crescent införlivades med firman när Nymans verkstäder i Uppsala köptes i början av 60-talet. I dag används Crescentmärket för de lite mer påkostade modellerna, medan Monark som nu monteras på gamla SCO-fabriken i Danmark är ett lågprismärke.

Inga kommentarer: