torsdag 28 februari 2008

Forsvik

Forsvik var det andra utflyktsmålet under Karlsborgsträffen. Forsvik ligger knappt en mil utanför Karlsborg. Här myllrar det av svensk industri- och kommunikationshistoria. Det ni ser på bilden är den del av Göta Kanal som byggdes först. Kanalen med sluss som förbinder Bottensjön med sjön Viken påbörjades 1810 och var klar 1813. När vi var där var kanalen tömd på vatten för reparationsarbeten på slussportarna. Dränerad på vatten ser man hur grund och smal kanalen är. Kanalen är här som framgår av bilden sprängd. Arbetsledare för sprängningsarbetet var Olof Ericsson, far till bröderna Nils och John Ericsson. Familjen flyttade med till Forsvik och bröderna Ericsson kom att uppmärksammas av Baltzar von Platen som medverkade till att de utnämndes till kadetter vid flottans mekaniska kår. De fick där utveckla sina tekniska talanger.

Nils Ericsson fick 1824 anställning på Göta Kanalbolaget. Han ledde arbetet med kanalbygget i Östergötland och när denna del var fullbordad fick han ansvar för västra kanaldistriktet och byggde bl a Trollhätte kanal. Nils Eriksson ledde även andra kanalbyggen i Sverige och han ledde även arbetet med Saima kanal i Finland. Denna stod klar 1856 och Nils Ericsson hade då planer på att dra sig tillbaka från yrkeslivet. Ödet och Sveriges regering ville dock annorlunda. Han fick byta transportområde när han utsågs till SJ:s första generaldirektör. Under hans ledning byggdes de första delarna av västra och södra stambanan upp.

Lillebror John blev kanske än mer berömd som Sveriges största uppfinnare genom tiderna. Han bosatte sig på 1820-talet i England och deltog där med sitt Novelty i en lokomotivtävlan på sträckan Liverpool - Manchester. En tävlan som han dock förlorade mot George Stephensson. 1839 emigrerade John Ericsson till USA. Han gjorde där flera epokgörande uppfinningar som propellern, ångsprutan och torpeden. Han konstruerade krigsfartyget Monitor som genom sin seger över sydstatsflottans Merrimac fick en avgörande inverkan på amerikanska inbördeskriget.

Forsvik har månghundraåriga anor som industriort. Jan Guillou låter i sina böcker sin hjälte Arn anlägga verkstäder i Forsvik . Detta är ju fiction, men belagt är att det funnits ett sågverk i Forsvik sedan 1400-talet. Vattenkraften, och möjligheterna till sjötransporter, samt närheten till råvara i Tivedsskogarna gjorde platsen idealisk. Vattenkraften användes även till att mala mjöl, och till hammarsmide. Från slutet av 1600-talet var stångjärnsframställning den huvudsakliga näringen vid Forsvik. Stångjärnstillverkningen upphör 1869, men då hade redan andra verksamhetsgrenar vuxit fram. En mekanisk verkstad, ett trädsliperi för framställning av pappersmassa, ett gjuteri och en ångsåg. Bland produkterna som producerades vid Forsvik kan nämnas lantbruksmaskiner, motorer, pumpar och brandsprutor. På 1930-talet fanns ett skepsvarv vid Forsvik. Gjuteriet och den mekaniska verkstaden fanns kvar så långt fram som till 1970-talet då verksamheten avvecklades i samband med varvskrisen. Sågverket lades ner så sent som 1999. I dag är Forsviks bruk ett industriminne som visas för allmänheten.

Forsvik är fr a under sommaren ett välbesökt turistmål. Då spelas det även teater på området. Dramatiserade scener ur brukets och den omgivande bygdens historia spelas upp. Sju måndagar i juli och augusti anordnas musikkvällar på bruksområdet.

1996 påbörjades bygget av Erik Nordewall II på Forsvik. Båten är en replik av den hjulångare som 1832 sjönk i Vättern efter en grundstötning. Det 95 ton tunga skrovet som byggts av ek från Visingsö är nu klart och båten skall till sommaren sjösättas här. Båten bogseras sedan till Motala verkstad där montering av skovelhjul och ångpanna sker. Båten skall när den blir klar, liksom sin förebild trafikera Göta Kanal mellan Stockholm och Göteborg.

Inga kommentarer: