lördag 8 december 2007

Petti di Pollo alla Bolognese


Ni som tittat in här tidigare vet att jag är en sopp- och grytman. Jag gillar långkokt kött, men enbart sådana rätter skulle ju bli lite ensidigt.

I dag blev det därför en annan långkörare - kycklingbröst med skinka och ost. Jag har hämtat receptet ur en gammal italiensk kokbok och då heter den som i rubriken. Jag har inte någon bild på maten att lägga ut, så då fick det bli en bild på maträttens hemort - Bologna. Det är en av stadens berömda kyrkor i rött tegel. Bologna verkar vara rött på mer än ett sätt.




Ingredienser

4 normalstora kycklingbröstfiléer
8 skivor lufttorkad skinka
ost med lite smak
riven parmesan
hönsbuljong (jag brukar ta någon tesked hönsfond och späda med vatten)
mjöl
smör
salt
peppar

Sätt ugnen på 175 gr. Dela kycklingbrösten horisontellt för att få tunna skivor. Lägg dem på en skärbräda och täck med smörpapper. Banka sedan ut filéerna med en kastrull. Drag av pappret. Salta och peppra och vänd sedan filéerna i mjöl. Nu kan det vara lämpligt att sätta på riset som skall serveras till. Jag brukar köra med vanligt parboiled till den här rätten.

Stek filéerna på båda sidor så de blir gyllenbruna. Lägg över dem på en plåt med bakplåtspapper. Täck varje filé med en skiva skinka och några skivor ost. Strö över den rivna parmesanen, och droppa över hönsbuljongen. Gratinera i ugn c:a 10 minuter.

Servera med riset och lite sallad. Till detta kan man dricka något rött vin, varför inte ett ungt friskt bärigt italienskt, t ex Montepulciano d´Abruzzo. I dag blev det dock ett alkoholfritt alternativ. Vatten från Badelundaåsen.

I morgon blir det Gulyas Léves. Ungersk gulaschsoppa.

Inga kommentarer: