fredag 21 december 2007

Julmumma

Julmumma är en dryck som hamnat lite i skymundan. I bland har den förekommit i tester av julöl, och har då givetvis hamnat lågt i poäng. Julmumma är visserligen en maltbaserad dryck, men långt från julöl. Själv föredrar jag vår svenska julöl, t ex Three Hearts, till julmaten. Julöl skall vara söt. Det kan gå bra med en del alesorter om inte beskan blir för stor.

Mumma smakar mumma. Så här beskrivs Falcons Julmumma, artikel nr 11200, på bolagets hemsida:
"Söt, mycket kryddig smak med tydlig karaktär av ingefära, inslag av kryddnejlika, kardemumma, pomerans och mörk sirap."

Jag vill beskriva den som en svagdricka med glöggsmak. God att dricka som aperitif före maten. Jag kan även tänka mig att dricka mumma till fikon och nötter.

Julmumma var förr en dryck man blandade till själv. En del gör så fortfarande. Det finns mängder av recept. Det här är ett som jag visserligen inte prövat själv, men som jag tycker låter lovande.

Ingredienser:

2 flaskor starkporter (33 cl)
2 flaskor julöl (33 cl)
1 flaska sockerdricka (33 cl)
½ tsk malen kardemumma
½ dl madeira

Kyl dryckerna och blanda dem strax före servering. Smaksätt med kardemumma och madeira.

Med detta vill jag tillönska alla en God Jul.

Inga kommentarer: