söndag 8 november 2009

Repriser

Den här årstiden och specifikt den här månaden har jag lite svårt för. Någon på radio sa att november är som en tjock blöt filt. Nog talat om detta. Jag har redan sagt vad som behöver sägas här och där.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Jag har börjat se över utbudet av årets julöl som presenteras i systembolagets novembernyheter.
Releasedatum är den 16 november. Jag ser några gamla bekantskaper som jag gärna återser, t ex Corsendonk och Jacobsen Golden Naked. Jag ser även några åtminstone för mig nya spännande objekt. Den tyska Ayinger Winterbock, den belgiska Nostradamus, den franska Saint Landelin Special Noel, och två engelsmän Shepherd Neames Christmas Ale och Fullers Old Winter Ale.

Givetvis finns den gamla vanliga floran av svenska julöl. Oppigårds och Jämtlands julöl brukar vara pålitliga. Till julmaten kanske det blir något med mindre beska. Jag vägrar ge upp hoppet om Three Hearts, trots besvikelse de senaste åren. Det kan också tänkas en Falcon eller Mariestads julöl.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
I dag blev det grekisk variant på köttgrytan, Stifado. En rätt som gillas av 3/4 av familjen. Den fjärde fjärdedelen som inte är så förtjust i den här maträtten är den som mest ivrar för att åka till Kreta nästa sommar. Det blir antingen östra Kreta eller östra Andalusien som blir resmålet.

Inga kommentarer: