torsdag 8 november 2007

Nostalgiska wibbar

Svenska Mad, tidningen med Lars O'Månsson som chefredaktör förgyllde min ungdoms dagar på 60- och 70-talen. Ett uttryck från den tidningen som hakat sig kvar i minnet var att november kallades för de blå jävlarnas månad. November måste höra till de minst älskade månaderna på året. Det är mörkt, det är kallt, det är blåsigt och väldigt långt till nästa sommar.

I december kommer adventstiden med ljus och julförberedelser. Med snö på marken (jag menar mer än det lilla fjun som kommit hittills) blir det ljusare även utomhus. Sedan har vi vintersolståndet. Då vänder det igen och vi går mot ljusare tider.

Jag känner mig nostalgisk i dag. Vad kan då vara lämpligare än att bjuda på lite 70-talsmat. Fläskfilé Bombay. Jag kommer i håg var jag åt det första gången och med vem. Det var på Paddans Restaurangbåt vid Kungsportsplatsen i Göteborg. Henne tänkte jag dock inte skriva om här.

Ingredienser

1 fläskfile
2-3 bananer som delas på mitten
1 liten burk skivad ananas
2 dl ris (parboiled, icke något jasmin eller basmati, det är 70-tal)
1 påse bearnaissås
salt
svartpeppar
curry
franska örtkryddor
smör

Börja med att putsa fläskflién och skär den i skivor. Skär på snedden och gör skivorna c:a 1 cm tjocka. Sätt på riset. Stek fläskfilen i smöret. Salta och peppra. Lägg under folie i lämplig serveringsform. I med mer smör och mycket curry och stek sedan bananer och ananasskivor.
Gör samtidigt bearnaissåsen enl anvisningar och extrakrydda den med curry och franska örtkryddor. Bör bli klart ungefär samtidigt som riset.

Servera med grönsallad. Gärna på brunt stengods från Höganäs. Till detta dricker vi TT mellanöl (artikel nr 1352) alt Matéus Rosé (artikel nr 2571).

Inga kommentarer: