fredag 21 november 2008

Julölen är här

I veckan lanserade systembolaget årets julöl, och i år finns det mycket att välja på. 25-30 svenska utgåvor och c:a 15 utrikiska. Jag kan inte räkna dem alla. Det blir bara fler för varje år.

Inte kan man provsmaka alla heller. Jag fiskade upp ett ex av fyra sorter på det bolag som ligger nära mig. Denna är nu avnjuten. Corsendonk Christmas Ale, en belgare med nr 11362 till en kostnad av 19,90 för 33 cl. Stark sak, 8,5 %. Fick nöja mig det i kväll. Mycket julig i smaken. Kryddig och med pomeranstoner. Bra avvägd beska/sötma. Kan vara alternativet till fikonen och nötterna.

Jag har en lyxvariant att prova, den norska Nögne Ö God Jul, en halsvarting med tilltagen beska. Kr 48,70 för 50 cl. Jag har Jämtlands Julöl, som brukar vara ett säkert kort i klassen Winter ale, och jag har ett ex av Zeunerts Julöl, som kan bli årets matöl, om inte Three Hearts utfaller till belåtenhet.

Jag kommer utöver nämnda sorter att prova Oppigårds Winter Ale och Mysingen Midvinterbrygd från Nynäshamns Ångbryggeri. That's it folks. Om ni önskar mer fullständig avprovning håll utkik här. Kommer strax en provning.

Inga kommentarer: