måndag 15 oktober 2007

Stifado


En anledning till att jag tycker så mycket om Grekland är den grekiska maten. Fetaost, oliver, satziki, gemista, sovlaki, keftedes och inte minst köttgrytan stifado hör till höjdpunkterna. Den senare har blivit en favorit även hemma i mitt kök.

Till att börja med köpte vi med oss kryddblandningar, men numera tycker jag att jag fått till den rätta greksmaken genom att krydda själv. Det här är min version.

Ingredienser:

8 - 10 hg kokkött skuret i stora bitar (5 x 5 cm)
1- 2 fpk charlottenlök (vi vill ha mycket lök och därför blir det två för vår del)
1 kartong passerade tomater (5 dl)
1 dl rött vin
4 msk rödvinsvinäger
2 buljongtärningar
1 kanelstång
2 lagerblad
2 vitlöksklyftor
½ riven muskotnöt
olivolja
salt
svartpeppar

Börja med att fräsa köttet i olivoljan. Peppra och salta på köttet. Häll över den passerade tomaten, vinet och vinägern. Lägg i kanelstång, lagerblad och buljongtärningar. Pressa vitlöken och riv muskotnöten ner i grytan. Smaka av och komplettera med mer kryddning eller vinäger.

Låt grytan koka i 1 och ½ timma. Lägg i den skållade och skalade charlottenlöken och låt koka ytterligare en halvtimma. Servera med kokt potatis(!) och grönsallad.

Till måltidsdryck väljer jag öl. Mythos finns visserligen att köpa här hemma men smakar av någon anledning inte lika gott som i Grekland. Jag tar nog en tjeck alternativt Spendrups Old Gold.

Inga kommentarer: