lördag 3 januari 2009

Tomater från Senegal

Körsbärstomater på kvist köpte jag häromdagen. Nu när vi skulle förtära dem kollade jag på asken, och det visade sig att tomaterna kom från Senegal. Tomater från Spanien eller Holland är ju det man är van vid. Vid den här tiden även från Kanarieöarna. Senegal var nytt för mig och det väckte tankar. Är det bra eller dåligt att köpa tomater från Senegal?

Konsumentmakt är ju på tapeten igen. Vi skall handla grönt och rättvist. Kommuner skall profilera sig som Fair Trade Cities. Konsumentmakt är dock ingen ny företeelse. Under Francotiden bojkottades spanska apelsiner. Efter Pinochets blodiga statskupp i Chile var det chilenska vindruvor som vi bojkottade. Även vindruvor från Sydafrika var icke önskvärda under apartheidtiden.

Jag vill ju vara en medveten konsument så jag sökte information om dessa tomater på nätet.

Jag började med landet Senegal. Fordom fransk koloni, beläget i västra Afrika med grannar som Mauretanien, Gambia och Guinea-Bissau. Landet betraktas enligt Wikipedia som en av Afrikas bäst fungerande demokratier. Fria parlamentsval genomfördes första gången 1993, så den demokratiska traditionen kanske inte är så långvarig. Landet har en hög arbetslöshet och ungefär hälften av befolkningen är mycket fattig.

Under förutsättning att tomatproducenten är en just arbetsgivare kanske mitt köp bidrar till försörjning och lite mindre fattigdom för några lantarbetare. Jag söker information om Doona som enligt förpackningen producerat mina körsbärstomater på kvist. Jag hittar dock ingen information om företaget.

Tomaterna har packats för The Greenery, ett stort holländskt partihandelsbolag som ägs av medlemmarna i odlarkooperationen The Greenery UA. Bolaget marknadsför i första hand medlemmarnas produkter men samarbetar för att kunna leverera produkter året runt även med producenter utanför Nederländerna. Tomater köps från Senegal och Egypten under tiden december till mars månad. The Greenery arbetar för att hålla hög kvalitet på de produkter de säljer men jag hittar ingen information om att företaget arbetar för att producenterna skall ha goda villkor för sina anställda. Det finns ingen information om de utländska producenterna, så längre kom jag inte.

Tills motsatsen är bevisad får jag väl anta att det är bra att köpa tomater odlade i Senegal. De var såväl goda som prisvärda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant betraktelse, konsumentmakt lär väl i slutändan inte rucka på den världsordning som är, men man kan inte heller sitta på bakändan och säga att det inte spelar någon roll vad man gör. Dock talar det här exmplet för hur omöjligt det blir för den enskilda konsumenten att i slutändan göra ett aktivt, genomtänkt och riktigt val.

Bogey sa...

I dag hade ICA tomater från Israel. Där var valet lätt. Det blev inget köp.