måndag 4 augusti 2008

Oppigårds Late Summer Ale

Bland augusti månads varunyheter på systembolaget finns egentligen bara en som jag skulle vilja prova. Oppigårds Late Summer Ale. Goda vitsord fick den i Dagens Nyheters söndagsbilaga. Kronstam anser att det är ett utmärkt öl till kräftskivan.

Så här beskrivs drycken av systembolaget:

Alkoholhalt: 5,0 %
Färg: Mörkt lejongul färg
Doft: Stor humlearomatisk doft med inslag av malt, apelsinskal, liljekonvalj, gräs och knäckebröd
Smak:
Smakrik, besk, humlearomatisk öl med inslag av grapefrukt, aprikoser, malt och knäckebröd
Användning: Serveras vid 8-10°C till rätter av lamm- eller nötkött, samt som sällskapsdryck


Måste provas. Jag ser att jag måste ta mig till grannkommunen för att få tag på denna dryck. Får hoppas den är värd besväret.

Uppdaterat 2008-08-07: Det var visst inte Kronstam som provat denna gång utan Ulrika Nyström Ljung. Läs mer här. Ölet finns numera även på mitt bolag. Jag behöver således inte åka över ån efter öl.

Uppdatering 2008-08-09: Hur smakade den här då? Jotack. Beska finns som i alla Oppigårdare.
Den är trots detta relativt lätt i smaken. Det finns en smak av citrus som mycket väl skulle kunna vara grape. Och visst om man söker riktigt länge så doftar det nog en aning liljekonvalj. Hur den passar till kräftor får jag passa på. Jag drack den som en eftermatenöl framför TV-n och där passade den alldeles utmärkt.

Inga kommentarer: