fredag 14 november 2008

Barley Wine

Jag skrev tidigare här att jag skulle provsmaka en Barley Wine. Tyvärr var den tänkta produkten slutsåld på det bolag jag bevistade. Det fanns 1 (en) flaska kvar i Orsa, men det tyckte jag var i längsta laget för ett besök. Det fick bli den här i stället. En inhemsk produkt från det utmärkta bryggeriet Nynäshamns Ångbryggeri AB. Detta bryggeri hade i år en klart nämnvärd påsköl.

59 kr för 50 cl, ja jag vet att det är mycket pengar, men jag köpte bara en för att prova. Hellre en Barley wine än fem Sofiero.

Barley Wine, ordagrant översatt Kornvin. Det är enligt Wikipedia "en brittisk öltyp som i princip är stark ale. Den påstås ha utvecklats som ett alternativ till franskt vin under tider då det var krig med Frankrike och förbjudet att importera franskt vin. En barley wine ska ha en alkoholhalt på minst 7 %, gärna betydligt mer."

Bötet Barley Wine har en alkoholstyrka på 9,1 %. Den smakar trots detta inte sprit. Den har en betydande beska, som balanseras av en fruktig söt smak av aprikos och citrus. Ett alternativ till portvin eller sherry skulle jag vilja påstå.

Inga kommentarer: