onsdag 6 maj 2009

Einbecker Mai-Ur-Bock

Det blev ingen resa till Prag den här gången. Omständigheterna tvingade oss att ställa in resan i sista stund. Prag finns dock kvar och vi kommer dit i sinom tid.

I stället för att sitta på någon av Svejks inneställen och dricka Pilsner Urquell från fat så får jag trösta mig med en av maj månads nyheter på systembolaget.Einbecker Mai-Ur-Bock från bockölens hemstad med artikelnummer 1574, 15,90 för 33 cl. Några dylika kommer inom kort att landa i det här hushållet. Jag har tidigare skrivit om den här öltypen här.

En annan öl som skulle kunna vara susbstitut för den fatöl jag missat är Baron Trenck. En mycket god tjeckisk pilsner som bryggs av bryggeriet Starobrno i Tjeckiens andra stad. Om ni smakat bryggeriets stapelvara Starobrno skall ni inte låta er avskräckas. Baron Trenck är en helt annan produkt långt från den lite dävna gummismakande lågprispilsnern.

Ett tredje alternativ är att tänka belgiskt som Lasse W gör på sin blogg. Den där Saint Landelin Mytique låter inte så dum, även om jag tror att den kommer från andra sidan gränsen, d v s norra Frankrike.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dej om Baron Trenck. Nog den bästa tjecken på bolaget.

Du har nog rätt om Saint Landelin Mythique. Den kommer från franska sidan.
Fransmännen är ju också duktiga på att brygga gott öl. Minns speciellt Yeti från Brasserie de Cimes, som fanns i Sverige för några år sedan.

Lilla Blå sa...

Prag ligger kvar, exakt! Så tänker jag också när den traditionsenliga vårresan blev inställd. Kanske till hösten...