torsdag 24 juli 2008

Rett stavning

Det kanske är att hänga upp sig på småsaker men i bland blir jag väldigt irriterad på den urvattning som sker av det svenska språket. Ord används i felaktiga sammanhang, ord avstavas när de inte skall avstavas, och ord stavas alldeles uppåt väggarna.

Den här gången är det ordet utrett (att utreda, utrett, har utrett) som jag hängt upp mig på. Först läste jag den här artikeln om svenska handbollslagets nya skandal. Där förekommer både den rätta stavningen utrett och den felaktiga uträtt. Då trodde jag att det var en ren felskrivning. När jag sedan läste Johan Flincks krönika förstod jag att karln faktiskt tror att det skall stavas uträtt.

Därefter lekte jag språkvårdare och googlade på uträtt. 3.950 träffar. Så vanlig är alltså den här felstavningen. När jag sedan googlade på utrett kunde adrenalinnivån sjunka något, 164.000 träffar. En överväldigande majoritet stavar alltså rätt. (rett?)

Inga kommentarer: