söndag 6 april 2008

Grekisk panna


När vi var på Västkusten i påskhelgen blev vi bjudna på grekisk panna av min syster. Nu i helgen hade vi svärföräldrarna på besök så då passade jag på att laga den rätten själv, med en liten modifikation. Jag slängde på lite Kalamataoliver. Receptet finns lite var stans på webben men jag har inte hittat på någon bra bild på grekisk panna. Det fick bli pannan på en grek i stället.

En grek vid namn Nikos Kazantzakis. Författare som föddes på Kreta 1883. Han studerade juridik i Athen och sedan filosofi i Paris. Han kom att leva större delen av sitt liv utomlands, men är begravd 1957 uppe på Martinengobastionen, en del av Heraklions försvarsmur. Denna är belägen vid utfarten mot Hersonissos, och vid en av mina Kretaresor stannade jag moppen och gick upp och tittade på graven. På gravstenen står "Jag hoppas intet, Jag fruktar intet, Jag är fri". Kazantzakis är mest berömd för boken Zorba the Greek som blev film med bl a Anthony Quinn. Ytterligare en bok av Kazantzakis har filmatiserats av Martin Scorsese; Kristi sista frestelse.


Ingredienser
1-2 fläskfiléer
1,8 kg klyftpotatis
1 röd paprika
1 gul paprika
1 röd lök
3 tomater
200 gr fetaost i kuber
kärnfria kalamataoliver

Marinad till köttet:
3-4 vitlöksklyftor
1,5 dl olivolja
1-1,5 tsk sambal oelek
2 msk soja

Kall sås:
4 dl turkisk yogurt
4 msk majonäs
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk salladskrydda
Lite pressad lime


Gör så här

Strimla fläskfilen. Pressa vitlöken och blanda med dom andra ingredienserna till marinaden. Lägg fläskfilen i marinaden och låt den ligga i ca. 6 timmar.
Skala potatisen och skär den i klyftor. Lägg potatisen på en plåt eller långpanna med lite olja, salt och peppar. Ställ in den i ugnen 220 grader i 10 min. Strimla paprikorna och löken. Skär tomaterna i skivor. Ta ut potatisen efter 10 minuter och lägg på det marinerade köttet. Toppa sedan med paprika, lök och tomater. Ställ in den i ugnen igen i ca.30 min. Lägg då på fetaosten och oliver och in i ugnen igen i ca. 10 min. Blanda under tiden ihop den kalla såsen.

Inga kommentarer: