fredag 11 april 2008

Springtime

Jag tog den långa vägen hem från jobbet i dag. Det kändes som vår i luften. Nere vid hundbadet fanns det öppet vatten. Jag såg en sådan som på bilden. Koltrast. Den var i a f förr betraktad som en flyttfågel. Nu vet jag inte. Med all klimatomställning kanske det är en stannfågel. Jag betraktar koltrasten som ett vårtecken.
Ett vårtecken liksom de blåsippor som slagit ut, krokusen, de nedbetade tulpanerna, takdropp, och talgoxarnas pilska sång.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Klosteröl. En alldeles egen art av belgisk ale. Jag har provsmakat Maredsous no 6. En blonde. En av april månads nyheter på systembolaget. Vad kan man säga om den? Det är en fyllig ale, med balanserad beska och sötma. Smakar inte alls illa, men sticker ändå inte ut. Inget man minns så att säga. Artikel nr 1511. 15,40 för 33 cl.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Min bloggroll behöver fräschas upp. Den är ju att betrakta som en hänvisning, en vink om läsvärda bloggar. Med sorg i hjärtat måste jag konstatera att en favorit avsomnat. Dött bloggdöden. Halvarsson har gett många läsvärda upplevelser. Inte bara på bloggen. I Dalarnas tidningars lördagskrönikor på den tiden det begav sig. I boken"Där O'l man river gör en krök".
Så mycket läsnöje. Så många tips om bra böcker och god musik. Nu saligen insomnad i bloggkoma. Jag kan inte längre hänvisa till en blogg där inget händer. Bort från rollen.

Några jag läser och finner nöje i, lägger jag till. Lilla blå, en dam från södra regionerna som ständigt överaskar med nya vinklingar på livets abrovinklar. Hon har ett alldeles eget menageri av bloggfigurer att bekanta sig med. Farbor Gösta och Pål Pommac för att nämna några. Hon firar f ö 1-årsjubiluem i dag.

Mickey. En skåning med polsk påbrå, som hittar på de mest fantastiska inlägg. Jag förstår inte var han hittar på alla sina inslag, videosnuttar m m. Polen?

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Nu har vi bestämt oss. Ersättningen för vår planerade Portugalsemester blir ... en semester i Spanien. Vi lyckades inte hitta något bra Portugalalternativ efter Ryanairs dystra besked. Vi funderade på Ungern, Italien och Kroatien, men fastnade efter ett tag för Andalusien.

Nu blir det Sterling Airways till Malaga. Hyrbil (väldigt billigt i Spanien), och en rundtur Ronda - Sevilla - Cordoba. Flyg, hyrbil och logi bokat. Men först blir det fem dagar i Krakow. Avfärd onsdag den 16 april. Återkommer i ämnet.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Till avslutning en malt report. Det är Glenfiddich Ancient Reserv 18 y o i glaset i kväll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

För min del lever jag fortfarande på hoppet om att den gode Halvar hittar tillbaka. Ett par veckor till ger jag honom.

Bogey sa...

Skulle det börja röra sig därborta vid O'l man River så kommer han tillbaka i bloggrollen. Var så säker.