fredag 4 april 2008

Ölprovning

Jag har idag provat några av de ölnyheter som systembolaget lanserade 1 april. Herrn t v, Brewdog Punk IPA står här bredvid mig. Kaxig är han. På etiketten står följande:
"This is not a lowest common denominator beer. This is an agressive beer. We don't care if you don't like it. We do not merely aspire to the proclaimed heady heights of conformity through neutrality and blandness.
It is quite doubtful that you have the taste or sophistication to appreciate the depth, character and quality of this premium craft brewed beer. You probably don't even care that this rebellious little beer contains no preservatives or additives and uses only the finest fresh natural ingredients.
Just go back to drinking your mass marketed, bland, cheaply made watered down lager, and close the door behind you."

Inte stänger jag dörren för Brewdog. Han är välkommen åter. En typisk IPA, alkoholstark (6 %) och med en betydande beska. God så här efter maten på fredag kväll.

Till dagens pizza kit delade jag och hustrun på en Primátor och en Mariestads Prima Lager. Hustrun föredrog den tjeckiska Primátor. Jag tyckte den hade för lite beska. Det finns bättre tjecker att hitta, Zlatopramen t ex. Mariestads Prima Lager har jag inte sett för sista gången. Mariestads ordinarie lager hör till det bättre av stapelvarorna. Den prima har lite mer karaktär, besk men ändå med en avrundad smak.

Inga kommentarer: