torsdag 6 augusti 2009

Exploring by BKV

Budapest har ett väl utbyggt kommunikationssystem som drivs av Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság (BKV). Vi köpte ett 7-dagarskort som kostade 4.800 HUF per person (c:a 200 kr) och utforskade staden kors och tvärs.

Tre tunnelbanelinjer, spårvagnar, bussar, trådbussar, och kugghjulsbanan upp för Budas kullar bildar ett väl sammanflätat nät av transportvägar. Dessutom ingår pendeltågen (HEV) inom stadsgränsen i biljetten.

En dagstur såg ut så här. Från operan tog vi gula metrolinjen till Deak Tér. Där bytte vi till blå linje som vi åkte ut till ändhållplatsen Kobanya-Kispest. Det är en svulstig 70-talsskapelse som fått förfalla sedan dess. Här finns ett köpcenter och här utgår även nationella tåg bl annat till Györ. Härifrån går även bussen till flygplatsen Ferihégy som ligger ytterligare en bit ut.

Vi åkte tillbaka på blå linjen en hållplats till Hatar út. Hatar út betyder Gränsgatan och en gång gick stadens gräns här. Vi tog därfrån spårvagn nr 51 ner till stadsdelen Peterszébet. Det är blandad bebyggelse av småhus och mindre flerfamiljshus. Vi hoppade av vid en marknadsplats. Köpmännen höll på att packa ihop. Klockan var strax innan elva och de hade förmodligen hållit på sen tidig morgon. A fyndade några klädesplagg och fick hjälp med prutningen av undertecknad. Vi hoppade på nästa spårvagn och fortsatte till ändhållplatsen där vi valde att sitta kvar för återfärd.

Vi hoppar av vid Jokai Mor út och går in i bostadsområdet Wekerle. Detta är ett av Budapest mest intressanta bostadsområden. Initiativtagare till byggandet av området som inleddes 1908, var dåvarande premiärministern Sándor Wekerle. Området skulle hysa 20.000 invånare och var avsett för lägre statstjänstemän. En arkitekttävling utlystes och vinnare blev Karoly Kos förslag. Området genomkorsas av gator som alla leder in till ett centralt torg som blivit uppkallat efter arkitekten. Husen är byggda efter totalt 48 olika modeller och flera har engelsk tudorstil, som exemplet på bilden. Stadsdelen skulle vara självförsörjande och alla lägenheter fick en egen plätt för att odla grönsaker. Affärer, skolor och kyrkor fanns inplanerade från början. Affärslivet såg vi dock inte mycket av. Vi lyckade hitta på en liten närbutik där vi inhandlade glass innan vi for vidare.

Vi tog nu spårvagn 3 från hållplatsen vid Jokai Mor út och skulle åka med den nästan till ändhållplatsen vid Mexico út. Spårvagn 3 går genom bostads- och industriområden och det är sight-seeing hela tiden. Vi hoppar av vid Örs Vezer Tére för lunch. Örs Vezer Tére är ändhållplats för röda metrolinjen. Härifrån går även pendeltåg österut mot bl a Gödöllö. Här finns ett stort köpcentrum där bl a H & M finns representerat. Här finns även ett av stadens IKEA-varuhus och vi hade ett tag funderingar på köttbullar som lunch. Vi valde dock en snabbvariant som även blev vår billigaste måltid under resan. Vi inköpte bakverk från en lucka bredvid metrostationen 13-åringen valde inte oväntat chokladvarianten medan vi vuxna tog var sin rulle med inbakad färskost. Till detta dracks vatten som Budapest vattenverk mycket lämpligt delade ut gratis. Måltiden avslutades med kaffe/choklad från automat. Vi åkte sedan vidare med 3:an.

Färden går genom i huvudsak bostadsområden av varierande karaktär. Vi hoppar av på hållplatsen vid Erszébet kiralyne útja och går under Mexico út till hållplatsen för trådbuss 70. Den första bussen vi kliver på visar sig ha fått motorhaveri. Vi får bese hur man flyttar en havererad buss och tar nästa ner genom stadsparken Varosliget. Vi passerar den gata som uppkallats efter Olof Palme och åker genom diplomatkvarteren. Vi stiger av vid Andrassy út och kompletteringsshopar i "vår" 0-24-butik innan vi går hem till lägenheten och vilar innan kvällens supé.

1 kommentar:

Wayne sa...

Det verkar vara en fin resa, jag blev sugen på att återvända till staden när jag läst det här.