fredag 31 juli 2009

Morning has broken ...

Det är tidig morgon, resten av familjen sover. Precis som i söndags morse när jag vaknade i Budapest.

Vi hyrde en lägenhet centralt nära operan och stadens paradgata Andrassy ut. Det här huset var ett av de jag såg från vår balkong. Den här morgonen satte jag mig på balkongen med dagens första nescafe. Nedanför gick en av stadens gatsopare på väg mot dagens värv. Iklädd sin orangea uniform och dragande på sin soptunna, på vilken han hängt verktyg och lunchbox. Soptunnorna står utdragna längs gatan, det är soptömmardag. Längre bort hörs det karaktäristiska pulserande ljudet från ett utryckningsfordon.

Jag går ut till den närbelägna livsmedelsbutiken, open 0 - 24, för att handla bröd till frukost. Jag möter sopåkarna på tvärgatan. Jag möter även en polis som kommer ut med färdigbredda mackor från en liten butik. Jag hade precis gått förbi hans blå bil märkt med Rendörzeg och undrat vad för slags utryckning som pågick.

Vid några restauranger håller man på att ställa i ordning. Gatan sopas, stolar och bord ställs ut för frukostservering. En sliten man sitter och röker en stark inhemsk cigarett framför en kopp dupla. Röken luktar frestande gott även för en sedan 20 år ickerökare.

Jag känner den morgonen väldigt starkt att den här staden är min. Hit vill jag återvända många gånger.

Inga kommentarer: