onsdag 1 april 2009

Hvis du reiser nordover i vår



Finn Kalviks norska version av Dylans Girl From North Country. Den är inspelad 1974 och finns med på LP:n "Nökkelen ligger under matta", som givetvis finns i min samling. Finn Kalvik är en norsk vissångare som på 1970-talet hade ett samarbete med Fred Åkerström. Han har sedan samarbetat med Benny Andersson och Björn Ulveaus som producerat två senare skivor med honom. Under 2000-talet har Kalvik sjungit duett med Cajsa-Stina Åkerström. Cajsa-Stina är dotter till Fred och en av duetterna är just Freds gamla hit Två Tungor. Det är en dikt av Inger Hagerup som tonsatts av Finn Kalvik.

Finn Kalvik är även känd som "Nullern". Han medverkade i 1981 års Eurovision Song Contest och lyckades där komma sist med noll poäng. Låten hette Aldri i livet. Mer Finn Kalvik har du här.

Hvis du reiser nordover i år
Hvor vinden alltid er kald og hard
Så hils ei jente jeg traff ifjor vår
Og fortell henne hvor forelsket jeg var

Hvis du reiser i sno og dårlig vær
Og vinteren atter preger alt
Se at hun er kledd i gode varme klær
Så hun holder seg varm når det blir bitende kaldt

Se om hun har langt flommende hår
Som spunnen silke om hals og kinn
Se om hun har langt flommende hår
Det husker jeg best fra den gang hun var min

Jeg tenker ofte har hun glemt hvem jeg var
For tiden går og jeg står ennå uten svar
I mørke netter under solens lys og klar
Har jeg drømt om å få gi henne alt jeg har

Inga kommentarer: