tisdag 21 april 2009

Åge Alexandersen



Sticker emellan med en trönder från Namsos som i bland kallats för Norges Bruce Springsteen. Här i sin mest kända låt, Lys og varme, tillsammans med Mikael Wiehe. Han började som rockmusiker men blev med tiden mer singer-songwriter. Han samarbetade i början av 90-talet med Björn Afzelius i en konsertserie till stöd för Nicaragua. Har deltagit i Norges uttagning till Eurovison Song Contest 1980 där han kom tvåa med låten Björnen sover. Texten är en stark kritik mot Sovjeunionens invasion av Afganistan.

Åge Alexandersen kommer från en resandesläkt, eller som man sa förr tattare. Han tillbringade mycket av sin barndom i sin farfars verkstad där det bl a tillverkades knivar. Farfadern Alexander Alexandersen hade rest mycket runt i Norden och där kommit i kontakt med den svenske diktaren Dan Anderssons texter. Farfadern brukade deklamera dikterna för Åge. Detta blev upprinnelsen till den CD med Dan Andersson-texter, Snöharpan, som Åge Alexandersen gav ut 2006. Här finns kända sånger som Omkring tiggarn från Luossa, men även 8 icke tidigare tonsatta dikter som Alexandersen skrivit meleodi till.

Även gamla proggare kan bli belönade med medaljer. Åge Alexandersen blev 2006 utnämnd till riddare i 1:a klassen av St Olofsorden. Han har genom åren erhållit ett flertal priser och utmärkelser, och räknas som en av Norges stora artister .

Åge Alexandersen fyllde 60 år den 21 mars i år. Bemärkelsedagen firades bl a med en Åge Alexandersen-Box med sammanlagt 24 CD, varav 4 med nytt material.

Ljus och värme, svensk text

När mörkret nu har sjunkit ned
går jag stilla genom rummet,
och många känslor drar i mig.
Vad ska framtiden ge?
För det arvet du ska bära
kan bli tungt att ta med sig.
Kommer frågor? Kommer klander?
Kommer misstanke om svek?

Refrain:
Solen som gick ner i kväll,
den ska skina för dig, kära,
och fågelns frihet ska nog visa väg
och det ska bli
mycket ljus och mycket värme.
Tro och hopp det får du med dig.
Många tårar, tunga stunder
är jag rädd för att det blir.

När solen jagar natten bort
så kryper du intill mig.
Jag gömmer alla tunga tankar
som var där igår.
I liv och skratt du frågar mej
om regnet och om solen,
och svaren som jag ger dig
hade inte jag igår.

Refrain

Inga kommentarer: