tisdag 25 november 2008

Allt om Whisky nr 4

Nytt nummer i brevlådan i dag. Mycket om fatlagring, om ekens betydelse, om fatfinish och panelen provsmakar i detta nummer fem varianter på romfinish. Det finns även artiklar om romtillverkningens och ölets historia.

En ny Glenlivet presenteras och låter lockande. Glenlivet Nadurra 16 YO är lagrad 16 år på first-fill bourbonfat och inte kylfiltrerad, därav namnet Nadurra som är gaeliska för naturlig. Smaken beskrivs som "mjuk och silkig med tydlig sötma av fruktkaraktär, framför altt äpplekaraktär, en symfoni från en äppeläng - Jona Gold, Royal Gala och Ingrid Marie." Låter mer som en Calvados faktiskt.

Famous Grouse lanserar en ny fågel - snöripa. White Grouse är en grainwhisky som mognat på ekfat innan den kylfiltrerats. Den beskrivs som en lätt delikat och vaniljesöt whisky med mild smak. Isande kall skall den serveras - passande för en snöripa.

Årets julklapp? Ett alternativ som AoW skriver om är Classic Malts Coastal Collection. En presentlåda med 3 x 20 cl av Talisker 10 YO, Clynelish 14 YO och Caol ila 12 YO. Clynelish är en ny bekantskap, men de två övriga hör till mina topp 10. Jag skulle bli väldigt glad om jag fick en sådan julklapp. Meddelas tomten endast på detta sätt.

Bland ölnyheterna finns inget som lockar denna gång. Mariestads lanseras som porter, men svartöl är inget som passar min strupe. Mariestads Julöl däremot bör nog provas innan jag sätter ner foten och bestämmer vad som skall drickas till skinkan och sillen.

Inga kommentarer: