tisdag 1 juli 2008

Byta lampa

Inkompetent bilägare vs modern bil i grenen byta lampa på strålkastaren.

1. Öppna motorhuven. Detta klarar den inkompetente bilföraren helt utan instruktionsbok.
2. Hitta baksidan av strålkastare. Här uppstod problem. Halva motorrummet är täckt av plastskydd. Lokaliserar med hjälp av instruktionsbok vilka som skall avlägsnas och hur man petar upp de skruvar som håller fast skydden.
3. För att komma åt baksidan på strålkastaren måste batteriet demonteras. Gör så.
4. Tar bort skyddslocket från baksidan av strålkastaren.
5. Drar loss kontakten från glödlampan.
6. Lossar på fjäder som håller fast glödlampan.
7. Drar ut glödlampan och synar denna. Mycket riktigt trasig.
8. Kollar i garaget efter ny glödlampa. Det visar sig att modellen H2 som användes till gamla bilen inte passar. Det skall vara H7.
9. Sätter dit batteriet igen och åker till macken och införskaffar 2 (tvenne) H7 - lampor. Finns endast i tvåpack. Kostar 267 kr. Vill minnas att en H2 - lampa kostade runt 50-lappen.
10. Återvänder till hemmet och demonterar ånyo batteri.
11. Sätter i ny glödlampa. Vrider och vänder för att få rätt position. Använder mina händer som ögon då det inte går att se något.
12. Lyckas peta dit låsfjädern utan större vedermöder
13. Trycker på kontakten
14. Monterar batteri
15. Testar nya lampan. Funkar!
16. Sätter på skyddslock på baksidan av strålkastaren. Lyckas efter c:a 10 minuter med detta.
17. Kollar att batteriet sitter fast ordentligt.
18. Sätter på plastskydden och fäster med specialskruvarna.
19. Stänger motorhuven.
20. Tycker att omgivningen ser lite dimmig ut och upptäcker att jag inte har på mina glasögon. Var la jag dem?
21. Öppnar motorhuven och där på motorblocket har jag lagt glasögonen när jag förgäves försökte kisa ner på strålkastaren.

Tidsåtgång totalt drygt 1 timma. Tekniken går framåt.

Inga kommentarer: