söndag 13 januari 2008

Tjugonda knut

Nu är glada julen slut slut slut
Julegranen kastas ut ut ut

Ut i garaget vill säga. En modern man använder plastgran.

Ut åker även bocken Bruce, 1 223 tomtar och c:a hälften så många änglar


Den här julen har varit märklig. Julstämningen har liksom inte velat infinna sig. Det är som yngsta ättelägget säger det är ju först nu som det blir juligt med lite vitt på marken. Den gröna julen kanske är en anledning. En annan är väl åldern. Det är länge sedan man hade den spända förväntan man hade som barn. Det brukar dock sakta trappas upp till en högtidskänsla. Så icke i år.

*****

Ännu en av våra vassa pennor har slutat skriva, Slas. Vass är kanske fel ord. Stilen är mer laidback än stringent. Han efterlämnar en stor litterär skatt varav jag har det mesta kvar att upptäcka. Jag uppskattar mest hans skildringar av efterkrigseuropa. Jag gillar ju själv att resa i Europa och han förmedlar en väldigt fin känsla i sina skildringar. Inför vår Budapestresa var hans Lantlif i Budapest ett inslag i inspirationslitteraturen. Är det någon som vet om han har skrivit något om Krakow?

*****

Jag har fortsatt att omvandla vinyl till digital musik. Här följer några exempel:

Mikael Wiehe: De ensligas allé

The Moody Blues: Question of Balance

Graham Parker: Heat treatment

Ulf Lundell: Den vassa eggen

Bob Dylan: The Freewheelin’ Bob Dylan

Den vassa eggen är en av Lundells mest känslomättade skivor. Den gjordes under/efter skilsmässan från första frun. Ulf ömsom skriker ”Släpp mig fri”, ömsom ber att få komma tillbaka som i Vi kunde ha älskat. Här finns även hans bästa ballad; Rialto.

Bästa Dylan låten är I shall be free. Åtminstone för tillfället, just nu, i skrivande stund. Jag skyndar mig att publicera. Snart är det någon annan, t ex Girl from north country.

Inga kommentarer: