onsdag 26 december 2007

Fynd i vinylhyllan

Jag börjar behärska min makalösa manick som omvandlar vintage vinyl till modern digital musik i mp3-format. Jag återupptäcker gamla godingar som jag inte kunnat lyssna på sedan år tillbaka.

I dag har jag konverterat den här skivan och ytterligare en av Clifton Chenier. Det här är crossover kitchen. Blues med fransk musettetouch. Zydeco, cajun, creole music, jag har aldrig lärt mig skillnaden i beteckningarna på den här musiken med rötter i Louisiana. Det svänger dock skönt.

Clifton lämnade jordelivet 1987. Han hade fått diabetes och njurarna upphörde att fungera. Hans karriär startade redan 1954 då han gav ut sin första platta. Bogalusa Boogie är från 1976 det år då Clifton och hans Red Hot Lousiana Band slog igenom hos den stora publiken. Jag hittade på honom genom tips från någon några år senare.

Lyssna på ett litet smakprov här.

Inga kommentarer: