måndag 10 december 2007

Jultomten kommer med en sån här

Jag har varit så snäll det här året att jultomten kommer med en sån här till mig.

Halvautomatisk, remdriven skivspelare från Lenco. Ansluts till datorn via USB för enkel konvertering av vinyl till digitalt format. Inbyggt RIAA-slutsteg gör att den kan kopplas direkt till en förstärkare AUX/Line/CD-ingång. 33/45 varvsläge.
Med den medföljande programvaran spelar du enkelt in dina plattor på datorn. Programmet har en mängd redigeringsfunktioner och det går att konvertera till WAV/MP3/OGG. Ej för phonoingång. Kompatibel med Windows (XP & Vista), Mac OS X och Linux.

Jultomten har outsourcat leveransen till Kjell & Company, http://www.kjell.com/.

Uppdatering 2007-12-11. Tomtens agent Kjell var en snabb rackare. Jag skickade önskelistan i fredags och i dag när jag kom hem låg ett meddelande i brevlådan att klappen fanns att hämta på ICA. Inkopplad och testkörd. Nu skall jag bara lära mig hur man gör MP3-filer från vinylen.

Uppdatering 2007-12-13. Nu börjar jag greppa det här. Spela in på laptopen och exportera till MP3-format. Förvånansvärt bra ljud. Jag började försiktigt med en vinyl i bättre skick, Per Gessles första soloplatta från 1983. Det skall bli spännande att se resultatet från lite mer slitna vinyler.

Uppdatering 2007-12-14. Brothers in Arms överförd till MP3-format. Likaså skiva 1 av 10 i Lindemanboxen. På gång är Frewheelin' Bob Dylan. Arbetet skulle gå bra mycket fortare om man inte fastnade i provlyssning. Jag har ju så mycket bra i vinylsamlingen.

Inga kommentarer: