tisdag 18 september 2007

Dan Hylander & Raj Montana Band

Efter en diskussion om 80-talsmusik på en annan blogg började jag fundera på vad jag själv lyssnade på i början av 80-talet. Det var självklart Ulf Lundell och Björn Afzelius, men även väldigt mycket Dan Hylander och Raj Montana Band. Tyvärr kan jag inte spela mina vinyler längre då skivspelaren gett upp. Det finns dock nyutgåvor på CD att tillgå som Hits från 1997. Den är nu infogad i min CD-samling och rippad till podden.

Dan Hylander tillhörde i början av sin karriär Malmöfraktionen av den svenska proggrörelsen. Han, Mikael Wiehe och ett knippe andra entusiaster startade skivbolaget Amalthea, och det var också på detta bolag hans första album gavs ut. I slutet av 70-talet bildade han bandet RMB. Han fick sitt genombrott i början av 80-talet med albumet Calypso. Han hade då börjat samarbeta med Py Bäckman både på scen och privat. Under några år hade bandet stor framgång och turnerade flitigt. Jag såg dem själv i Falköpings Folkets Park under den här tiden. De hade ett imponerande tätt sound. Nästan i klass med E-street Band. Hasse Olssons hammondorgel och Clarence Öfvermans piano och synt bildade en massiv ljudmatta. Både Dan och Py var (och är) låtskrivare av rang, och stod för sången tillsammans med körtjejerna Tove Naess och Anne Lie Rydé.

Det flitiga turnerandet tärde dock hårt på bandet och även på Dan och Pys relation. Livealbumet Långt farväl 1985 blev också det sista med RMB. Dan försökte med ett nytt band, Kosmonaut, men de stora framgångarna uteblev.

Både Dan och Py har skrivit låtar åt andra artister. Dan har t ex skrivit en hel del till Totta Näslund och även producerat en del av hans skivor. Han har även skrivit låtar tillsammans med Thomas Ledin. Py har skrivit låtar för Nordman och även Tommy Körbergs vinnande bidrag i den svenska schlagerfestivalen 1988, Stad i ljus.

Dan Hylander turnerar fortfarande, om än i mindre lokaler än på 80-talet. Han har en myspacesida där du kan lyssna på hur han låter nu, och även läsa mer.

6 kommentarer:

halvar sa...

Dan och Py har jag och min vän Kocken haft trevligt med i en hotellbar en kväll som övergick i natt och gryning...

Hur gör man för att ta bort spam-kommentarer som kan smyga sig igenom trots bokstavsverifiering? Eller går det inte att göra någonting åt kommentarer som redan har publicerats på Blogspot?

Bogey sa...

Hos mig finns det en liten soptunna längst ner i vänstra hörnet på kommentaren. Klicka på den så kommer du till en ny ruta där du kan välja att ta bort kommentaren permanent.

halvar sa...

Nej, jag tycks inte ha fått någon soptunna.

Bogey sa...

Soptunnan syns bara när jag är inloggad. Jag kan se en soptunna även på min kommentar på din blogg om jag är inloggad. Det är därför jag kan ta bort den. Jag vet inte om det är en inställning. Jag minns inte att jag gjorde någon inställning för att få dit tunnan. Kan tyvärr inte komma på någon förklaring.

halvar sa...

Ah, Bogey, det är jag som är en idiot. Naturligtvis måste man vara inloggad för att kunna operera. Det var inte jag när jag letade soptunnor. Nu är jag och ser soptunnan. Tack för hjälpen.

Ps: En grej till undrade jag över sist jag publicerade ett inlägg: har du försökt få upp ett större fönster där man skriver/klistrar in bloggtexten?
Om du har försökt och lyckats får du gärna berätta för mig hur du gjorde.
Må väl, broder.

Anonym sa...

Sökte lite info om "Calypso" och hamnade på din sida. Kul att se att nån har minnen från 80-talet om Hylander. Träffade Dan, Py och bandet åtskilliga gånger under storhetsåren. Jag har nu en hemsida www.hakanpettersson.se där jag, bland annat, skriver om skivor från 80-talet. En lista där jag ännu inte hunnit fram till "Calypso". /Håkan Petterson, Örebro.