fredag 20 november 2009

Spotify levererar

Stimtidningen landade i dag på jobbet. Jag vill redan från början påpeka att det inte är jag som är kompositör. Grundaren av en av de stiftelser kommunen förvaltar var tydligen det och därför får kommunen tidningen.

Nåväl, i det senaste numret av tidningen, rapporteras om den första utbetalningen till Stim från Spotify. En avräkning har gjorts för perioden oktober 2008 till februari 2009. Totalt utbetalades 500 000 kronor, för 125 000 unika musikverk. Antalet Spotifyanvändare var i mars 2009 340 000 varav 13 000 var betalande premiumanvändare. Antalet streams var 570 miljoner.

Det musikverk som erhöll störst ersättning var Lady Gagas Poker Face som fick 2 300 kronor för en miljon avlyssnade streams. Spotify betraktas i Stimsammanhang som en personligt sammansatt radio. Ersättningen kan jämföras med ett musikverk som spelas en gång i ett Sommarprogram och som avlyssnas av ungefär 1 miljon lyssnare. Detta ger för ett verk på tre minuter en ersättning på 100 kronor. Räknat på detta sätt är ersättningen från Spotify relativt hög. Släng dig i väggen Magnus Uggla!

4 kommentarer:

Jocke sa...

Intressant och mycket bra. Alla gånger jag får svart på vitt att Magnus Uggla har fel blir jag rofylld.

Anonym sa...

Är själv kompositör och tycker att du förenklar denna fråga. Det är både kompositörer och skivbolag som tycker ersättningen är alldeles för låg.
Inte för att Magnus Uggla är den vassaste kniven i lådan men fördjupa dig.

Tips:http://fredrikedin.wordpress.com/2009/11/26/spotifysamhallet-ii/

Bogey sa...

Jag vet inte vad du menar riktigt, du anonyme. Du säger å ena sidan att både kompositörer och skivbolag tycker att ersättningen är för låg. Å andra sidan hänvisar du till en länk med ett av de otaliga inläggen som hyllar gratis kulturkonsumtion. Själv menar jag att gratis inte finns. Att skapa kultur är inte gratis och därför innebär gratis konsumtion av kultur per definition en parasitär inställning.

Spotify är ett seriöst försök att lagligt erbjuda musik över nätet.Jag är själv betalande premiummedlem sedan ett år tillbaka. Jag betalar för den musik jag lyssnar på. I flera fall har mitt lyssnande lett till att köpt CD eller laddat ner musik från CDON. Spotify fungerar som provlyssning, vilket även det är en förmån för kompisitören som på detta sätt kan sprida sin musik.

Jämförelsen med radio gör STIM-tidningen, det är inte mitt påhitt. I takt med att Spotify sprids som nu i Telias nät, innebär en möjlighet att höja ersättningarna. Ju fler som betalar för Spotify, ju fler kan bidra till att ge kompositörer och producenter högre ersättning.

Bogey sa...

Så här säger STIM själva på www.stim.se:

Drygt en halv miljon kronor har Stim inkasserat från Spotify för musikskaparnas räkning när det gäller den streamade musiken i Sverige.

Ersättningen gäller för perioden oktober 2008 till och med februari 2009 - det vill säga i ett inledningsskede av den nya musiktjänsten. Flera nya användare har anslutit sig till Spotify sedan dess.

Avtalet med Spotify bygger på en royaltyersättning som innebär att ju större intäkter Spotify har desto mer kan betalas ut till musikskaparna.

- Spotify har existerat mindre än ett år men har redan etablerat sig som en omtyckt musiktjänst som genererat mer än en halv miljon till musikens upphovsmän för de första 2-5 månaderna. Detta plus den noggranna musikrapporteringen vi får från Spotify indikerar fortsatt ökade och säkra intäkter till musikskaparna. Vi är givetvis mycket glada för alla bra, användarvänliga och legala musiktjänster som gör illegal fildelning överflödig, säger Stims kommunikationschef, Susanne Bodin.