lördag 26 september 2009

Pluras kokbok

Jag gillar mat, båda att äta och laga. Jag gillar musik och bl a Eldkvarn. Jag tycker att Plura är en suverän songwriter, men inte lika duktig singer. Jag har hans tidigare två böcker. Den självbiografiska Resa genom ensamheten, och boken med texter och historier om dem; Den stora landsvägen. Plura är inte bara låtskrivare. Även den prosa han skriver har ett härligt flyt. Jag hängde givetvis på den svarta bloggen och även med lite mindre frenesi på Hunger Hotell.

När nu den tredje och sista? boken av Plura kommit ut så är den givetvis ett självklart köp. Jag hämtade ut den i går hos mitt Schenkerombud, som inte är en riktig post utan ortens tobaks- och spelbutik. Jag har nu läst och börjar planera för dagens mat. Det blir givetvis ett Plurarecept. I boken finns inte bara recept utan även Pluraanekdoter av välkänt snitt. Pluras kokbok; Provence - Kungsholmen - Koster. Jag väljer ett recept med ursprung i Venedig; grillad kycklingschnitzel.

4 kycklingfiléer
olivolja
salt
svartpeppar
hackad färsk rosmarin (får bli torkad hos mig)

Filéerna bankas ut till schnitzlar, så tunna som möjligt. Gnid in dem med olivolja, salta och peppra och strö hackad rosmarin på båda sidorna. Hetta upp en grillpanna till den blir riktigt het. Lägg i kycklingschnitzlarna och grilla två minuter på varje sida. Servera med ugnsstekt klyftpotatis och rucolasallad.

Jag funderar på att addera lite grillad haloumi. Finns det inte rucola blir det isbergssallad. Till detta serveras en tjeckisk öl. Jag tror att jag har några Baron Trenck på lager.

Inga kommentarer: