torsdag 3 september 2009

Jimmy Nail



Jimmy Nail sjunger här Calling Out Your Name från TV-serien Crocodile Shoes I. Jag har nu införskaffat del II av nämnda serie. Jag minns inte att jag såg den på TV, så det skall bli spännande att se den nu.

Jimmy Nail slog igenom i TV-serien Auf Wiedersehen Pet på 80-talet. Serien handlar om brittiska byggnadarbetare som jobbar i Tyskland. Jimmy Nail spelar Leonard Oz Osborne. Serien var mycket populär och det blev totalt 4 säsonger inspelade, samtliga har visats i svensk TV. I säsong 2 arbetar de sju byggnadsarbetarna i Spanien, i trean handlar det om att montera ner en bro som skall säljas till Arizona, och i fyran är gänget på Kuba. Flera andra kända skådespelare medverkar i serien. Kevin Whately som vi känner som kommissarie Morse assistent Lewis. Timothy Spall som spelar Peter Pettigrew i Harry Potter-filmerna.

I TV-serien Spender spelar Jimmy Nail deckare. Även den har visats i Sverige på 90-talet. Det är en serie som jag inte minns så mycket av, annat än känslan av att den var bra. Jag har sökt efter den på DVD, men den verkar inte finnas tillgänglig.

I grund och botten är det samma karaktär som Jimmy Nail spelar i alla de här serierna. En oborstad knegartyp med bred Newcastle-dialekt. Och han gör det bra.

Jimmy Nail har även gjort film. Mest känd är Evita där han spelar mot bl a Madonna. Jimmy har ju utseende som kan verka spanskt, men han fick nog putsa lite på dialekten.

Inga kommentarer: