lördag 19 september 2009

Böcker på ingång

Halvar verkar ha gått direkt från sommarlov till vinteridet utan att passera gå. Det har därför uppstått ett tomrum i leveransen av bok- och skivtips. Jag vill inte göra anspråk på att fylla det tomrummet, men det är några böcker som ligger i pipen från Bokus och väntas anlända till det här hemmet under veckan, och som jag skulle vilja uppmärksamma.

Peter Lemarc släpper på måndag sin "100 sånger - och sanningen bakom dem". Han medverkar desutom vid bokmässan i Göteborg under veckan. Det är en av många, inklusive mig själv, efterlängtad bok som han själv beskriver så här:

"Jag heter Peter LeMarc och är låtskrivare. Det är mitt yrke, mitt levebröd. För inte så länge sedan skulle jag knappt ha vågat uttala de orden. I mina öron lät det lite högfärdigt. Lite malligt. Men nu är det så. Jag gör låtar. Under åren har jag fått åtskilliga förfrågningar och önskemål om en sådan här bok. Nu finns den och innehåller dessutom ackordanalyser till alla sånger. Jag här även skrivit några rader om varje låt, och eftersom mina sånger är tätt sammanflätade med mitt liv är detta den självbiografi jag aldrig kommer att skriva."

Uppdate 2009-09-21: Läs författarintervju med Peter LeMarc på Nordstedts hemsida.

En annan bok som funnits ute ett tag är "Pluras kokbok: Provence - Kungsholmen - Koster". I den låter Per Malte Jonsson från Norrköping och Eldkvarn oss ta del av kokkonsten från mamma Magda och hans egna resor inom och utom detta land. Även denna förväntas anlända till mitt Schenkerombud under veckan.

Inga kommentarer: