fredag 17 april 2009

Caol Ila Sherry Wood 12 y o

Jag vet att det är något sent att fira fastan men det dröjde innan jag kom i åtnjutande av denna liturgiskt purpuretikerade gudadryck. Det fick bli en tur till residensstaden där denna Special Reserve från Gordon & McPhail återfanns väl inlåst bland de andra rariteterna. I kväll är det premiärsippning.

Caol Ila är jämte Lagavulin min stora favorit av Islay-produkterna. Heavily Peated. Hur fungerar den i hop med en avslutande lagring på sherryfat? Jo alldeles utmärkt. Röken och sötman gifter sig och formar en tjärpastill doppad i honung. Cask-strength (50 %) och ofiltrerad gör att alla smaker finns kvar. Dricks med en extra droppe vatten så att alla smaker frigörs. Det är stor risk för att denna dryck inte kommer att uppnå någon högre ålder än de 12 år den redan lagrats.

Artikelnummer 10425, 599 kr för 70 cl. Skynda, skynda om du vill komma över den här. Den är prisvärd.

Uppdatering 2009-04-19: Kronstam provar whisky i Söndags-DN. Den här är en av de han nämner och som får +++. Det betyder fynd på DN:s värdeskala.

******************************
Påsken har i övrigt firats i återhållsamhetens tecken. Några smakprov av aktuella maltdrycker har dock hunnits med.

Oppigårds Easter Ale blev ingen besvikelse. Den kvarstår som favoriten av detta lilla bryggeris produkter. Om det är vårkänslor eller av andra skäl så börjar jag dock tröttna på den där råa beskan. Därför får jag nog ännu ett år kora Pumpviken Påsköl till årets påskale. En rundare ton passar bättre till maten. Passar gör även den mörka lagern Blåkulla.

Vårkänslor och lite pirr inför vårens Pragresa lockar till försmak på de smakupplevelser som förväntas där. Jag har provat en pilsner från broderlandet Slovakien. Zlaty Bazant (Gyllene Fasanen ?) är mig veterligen den första slovakiska ölen som Systembolaget tagit in. Rätt tempererad är den en mycket hygglig pilsner. Den kan dock inte konkurrera med de bättre tjeckiska sorterna som jag provat i flaskform. Hur de smakar i fatform återstår ånnu för mig att uppleva.

Inga kommentarer: