onsdag 17 september 2008

Allt om whisky nr 3

Skrivlättja eller brist på inspiration, vad det nu är. Inte har det blivit mycket skrivet på bloggen den här månaden. Det måste ha blivit något fel på almanackan . Plötsligt var det oktober och kallt, när det borde vara september och indiansommar.

En tröst i hösten damp dock ner i brevlådan i veckan. Allt om whiskys 3:e nummer för året. Det handlar mycket om amerikansk whiskey i detta nummer. Det är jungfrulig mark för mig. Jag har väl bekantat mig med herrarna Jack Daniels och Jim Beam, men så mycket mer är det inte. Här skrivs om för mig obekanta märken som Poppy van Winkle, Buffalo Trace, och Bulleit Bourbon. Det finns mycket att utforska i landet over there. Jag känner mig dock ännu inte färdig med de skotska produkterna, så det får anstå ytterligare en tid.

Amerikansk öl skulle jag kunna tänka mig att prova på. Då menar jag givetvis inte det gula vatten som heter Budweiser. Samuel Adams har både ale och lager som verkar intressant. Brooklyn Brewery har en East India Pale Ale som jag gärna skulle prova, men som tyvärr inte finns på monopolet. En sort som dock finns och som jag kan rekommendera den som gillar stark och besk öl, är Hercules Double IPA. Det är definitivt inte en matöl, och priset är i saftigaste laget. 37 kr får man hosta upp för 33 cl av varunr 11547. Men god som sagt för den som gillar beska.

I tidskriften skrivs även om den skotske prinsen. En 12-årig blend med 20 % inslag av single malt från Speyside Distillery. Scottish Prince nr 40479, 289 kr. Destilleriet har även en single som heter The Speyside. Nr 10478, 389 kr för en 15-åring. Båda är troliga objekt för provsmakning.

3 kommentarer:

Z sa...

Det ska väl finnas en liten blänkare
om Bourbonklubben här i Borlänge ?

Bogey sa...

Jodå. Det finns ett reportage om Borlänge Bourbon Boys med Leif Nordmark i spetsen. Foto av någon som heter Hasse Eriksson.Låter bekant.

Z sa...

BBB,s nästa provning blir enligt Leif Heaven Hill´s olika varianter.
Det hela är intressant.
Efter att ha fått tagit del av Nordmarks kunskaper och provningar
visar det sig att det finns
så mycket mer och mycket bättre saker än Jim Beam och Jack Daniels 7:a.